Thursday, August 9, 2012

Sangkar Arnab

Ok, mula2 skali nak ternak, kenala ada sangkar. Ni aku nak tunjuk cara aku buat sangkar yang simple dan mudah. Nak jimatla katakan. Ni sangkar arnab yang paling simple dan menjimatkan. Mudah dan senang untuk dibuat. 1 hari pun boleh siap klau ada barang-barangnye. Tapi aku buat sampai 2minggu baru siap. Habis barang semua tak cukup. Pastu sibuk kerjala. Cuti pun sabtu ahad je. tue pun ade kerja2 lain kena buat. Jadi aku buat masa aku free je. tu yang sampai 2 minggu baru siap. Hehe..

Barang-barang yang diperlukan
Dawai @ cable tie

Cutter
 
 Mata Punai @ Jaring Besi ( gambar tengok jela sangkar yang dah siap tue k )

Tue je. simplekan barang2 nye. Dawai untuk jimat dan tahan. Klau malas guna dawai, guna cable tie pun boleh sebab dawai ni keras sikit klau kite nak ikat. Sakit gak tangan. Mula2 aku guna dawai gak. Pastu sakit tangan aku, aku gune cable tie je. hehe..

Ni dah step pertama. Korang tengok gambar pun mesti dah dapat idea camne nak buat kan.
Aku pun ikut blog lain buat. hehe... Cari idea jek..

Then, bila dah siap lipat2 semua dan cantum guna cable tie, jadila macam kat bawah ni. Semuanya bergantung pada kreativiti masing2.
 
 
 Ni dah siap la....
Nie serba sedikit Teknik buat sangkar yang simple je.
Aku plan nak buat sangkar semi auto.. Tapi barang yang aku order dari MoM blog, tak sampai lagi. Sedih gak aku. dah seminggu tak sampai lagi sebab masalah penghantaran. Pihak MoM terhantar aku punya order pada orang lain. So, tunggu je die hantar kat aku semula. Nanti aku update untuk sangkar semi auto aku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ad

Menarik Di sini....