Monday, August 13, 2012

Rumah Ayam Abangku

Kat rumah aku ni dah macam zoo. Macam2 ada. Arnab ada,ayam ada, angsa pun ada.. Tikus pun boleh tahan gak. Jadi bila tikus ada, automatikla kena ada kucing sebagai pemangsa kepada tikus. Tapi yang paling aku hairan sekali, biawak pun boleh ada kat atas syiling rumah aku tu. Dah macam-macam cara aku buat untuk halau dia. Tapi sampai sekarang dia tak keluar. Kalau dia duduk atas syiling tu diam2 xpela jugak. Ni siap berak kat atas tu. Busuk gila bau tahi dia. hehe..Ni aku nak tunjuk sikit sample rumah ayam kat umah aku ni. Dah lama dah bela ayam ni. Abang aku yang bela. Dia bela ayam siam punya. Tak mainla ayam2 kampung ni. hehe..Klau ada yang berminat ngan ayam siam, boleh email aku. Nanti aku upload gambar ayam2 tu. Ni just nak share rumah ayam tu je. hehe...

 

Ni reban ayam yang mula2 skali kitorang bina. Masa tu baru nak jinak2 dengan ayam.


Bila sang betina dah mula bertelur & mengeram, Kitorang tambah yang ni plak. Ayam siam kan tak boleh campur. Kang bergaduh plak nanti. Abang aku tak buat gaduh pun. Tapi dia suka cari baka yang power2 ala2 siam punya boxer. hehe..


Yang ni plak sangkar seterusnya la kan.. Dah banyak sangat ayam siam abang aku ni. Sampai tak cukup tempat dah. Kang klau campur, gaduh plak nanti. Yang kecik2 tu boleh la campur. dah besar boleh jadi gaduh. Bahaya.....


Yang ni plak hasil ubah suai. Dulu tempat ni letak kucing. dah siap ubah suai, jadila camni. Ni untuk asingkan bapa ayam je. boleh letak banyak sikit betina dalam ni. Bapak ayam seekor je dalam ni.


Yang ni plak gambar penuh dari luar reban ayam aku...

* Sesiapa yang rasa nak beli ayam siam, boleh gak contact aku. nanti aku upload gambar untuk tatapan korang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ad

Menarik Di sini....